Παιδεία

Πιάνουν δουλειά οι ομάδες του ΥΠΑΝ για τον εκσυγχρονισμό της ύλης

Για την επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων δημιουργήθηκαν ομάδες με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος

Επιτακτική ανάγκη θεωρείται τόσο από πλευράς Yπουργείου όσο και από πλευράς των εκπαιδευτικών οργανώσεων ο εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων, με την Yπουργό να συμπεριλαμβάνει το συγκεκριμένο θέμα ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του YΠAN.

Για την επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων δημιουργήθηκαν ομάδες με στόχο τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης και τη δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο θα προάγει τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις γνώσεις του κάθε παιδιού, ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις.

Με επιστολή που έστειλε η Υπουργός Παιδείας Αθήνα Μιχαηλίδου προς τους αρμόδιους διευθυντές της Μέσης Τεχνικής, Γενικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης επισημαίνεται ότι η επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων στοχεύει στον έλεγχο συμβατότητας των Δεικτών Επάρκειας και Επιτυχίας του κάθε αντικειμένου με τον διαθέσιμο χρόνο και στον εκσυγχρονισμό των Δεικτών ώστε να αποφεύγεται η πλεονάζουσα ύλη και να διασφαλίζεται το επαρκές και συνεκτικό σώμα γνώσεων.

Μεταξύ άλλων, η Υπουργός Παιδείας ζητεί όπως ληφθούν υπόψη συγκεκριμένες βασικές ικανότητες, οι οποίες θα πρέπει να προωθούνται σε όλα τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος. Οι οκτώ βασικές ικανότητες είναι η ικανότητα γραμματισμού, η πολυγλωσσική ικανότητα, η μαθησιακή ικανότητα στις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία και τη μηχανική, η ψηφιακή ικανότητα, η προσωπική, κοινωνική μεταγνωστική ικανότητα, η ικανότητα του πολίτη, η ικανότητα του επιχειρείν και τέλος η ικανότητα πολιτιστικής επίγνωσης και έκφρασης.

Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προωθείται ο σχεδιασμός ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα τρία χρόνια. Όπως δήλωσε η ίδια η Υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σκοπός είναι να δημιουργήσουν ένα έγκυρο και αξιόπιστο σύστημα, το οποίο θα προωθεί τη βελτίωση τόσο του σχολικού έργου όσο και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου έχει θεσμοθετηθεί η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ώστε το κάθε σχολείο να υλοποιεί το δικό του σχέδιο δράσης, με το Υπουργείο να έχει τον εποπτικό ρόλο, να στηρίζει και να συνεπικουρεί στην προσπάθεια.

Θετικές στον εκσυγχρονισμό οι εκπαιδευτικές οργανώσεις

Θετικά αποτιμούν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις τον εκσυγχρονισμό και την επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, με τους αρμόδιους φορείς να έχουν ήδη επιλέξει τα άτομα που θα συμμετέχουν στις ομάδες που συστάθηκαν.

Μιλώντας στη «Σημερινή» η πρόεδρος της ΠΟΕΔ (Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δάσκαλων), Μύρια Βασιλείου, ανέφερε ότι σε συνάντηση που είχαν με την Υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, τους λέχθηκε πως υπάρχει πρόθεση από πλευράς Υπουργείου να ξεκινήσει η επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων. «Μας ζητήθηκε να ορίσουμε τα άτομα τα οποία θα συμμετέχουν στην ομάδα του κάθε γνωστικού αντικειμένου, τα οποία και ορίστηκαν. Τώρα αναμένουμε να ξεκινήσει ο διάλογος».

Όπως ανέφερε η κ. Βασιλείου, ως ΠΟΕΔ είναι υπέρ του εκσυγχρονισμού των Αναλυτικών Προγραμμάτων. «Τα Αναλυτικά είναι από το 2011, εννοείται ότι σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα τα Αναλυτικά Προγράμματα πρέπει να τυγχάνουν εκσυγχρονισμού σε μια πενταετία, πόσω μάλλον μετά από 12 χρόνια».

Επισήμανε ότι οι ίδιοι τοποθετήθηκαν θετικά στον εκσυγχρονισμό και πως όρισαν τους εκπροσώπους για το κάθε γνωστικό αντικείμενο. «Αυτήν τη στιγμή είμαστε στην αναμονή για τη σύσταση των επιτροπών για το κάθε γνωστικό αντικείμενο του Αναλυτικού Προγράμματος, για να συγκληθούν οι επιτροπές και να ξεκινήσει η συζήτηση», ανέφερε.

Κλείνοντας, τόνισε ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα είναι η πυξίδα της εκπαιδευτικής πράξης και πως μετά το πέρας κάποιων χρόνων πρέπει να επαναξιολογούνται για να διαφανεί τι πρέπει και τι δεν πρέπει να αλλάξει.

Τη δική του άποψη για το θέμα εξέφρασε και ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ (Οργάνωση Ελλήνων Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου), Δημήτρης Ταλιαδώρος.

Αρχικά ανέφερε ότι η ΟΕΛΜΕΚ έθεσε το θέμα από την αρχή. «Από τα πρώτα θέματα που θέσαμε ως νέα ηγεσία ήταν ότι χρειάζεται η επικαιροποίηση και ο εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να προηγηθεί η απαραίτητη αξιολόγηση, δηλαδή να αξιολογηθούν πού υστερούν, πού πρέπει να βελτιωθούν και ούτω καθεξής».

Όπως εξήγησε, είχαν ζητήσει από την Υπουργό, και συμφώνησε, ότι σε αυτές τις επιτροπές θα μετέχουν πανεπιστημιακοί, εκπρόσωποι των επιστημονικών συνδέσμων, φιλόλογοι, μαθηματικοί, χημικοί, όπως επίσης και επιθεωρητές.

«Πράγματι εδώ και ένα μήνα συστάθηκαν αυτές οι επιτροπές και κάποιες ήδη έχουν αρχίσει να λειτουργούν, είναι ένα έργο που θέλει αρκετή προσπάθεια. Εκείνο που ζητήσαμε εμείς είναι τα μέλη που εκπροσωπούν την ΟΕΛΜΕΚ να είναι ισότιμα μέλη των επιτροπών αυτών και ευελπιστούμε, στο πλαίσιο αυτών των επιτροπών, να γίνει εποικοδομητικός διάλογος για να δούμε πώς μπορούν να βελτιωθούν τα Αναλυτικά Προγράμματα. Όταν μιλούμε για βελτίωση, εννοούμε και την προσαρμογή τους στον πραγματικό διδακτικό χρόνο που υπάρχει», τόνισε.

Σε ερώτηση πότε θα εφαρμοστούν τα αναθεωρημένα και εκσυγχρονισμένα Αναλυτικά Προγράμματα, είπε ότι «μέχρι τον Μάιο του 2024 θα πρέπει να ολοκληρωθεί το έργο, αλλά θα πρέπει να γίνουν οι αλλαγές, να ετοιμαστεί πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό, κάποια βιβλία πιθανόν να κριθούν ότι είναι ακατάλληλα, άρα χρειάζεται αρκετή δουλειά».

Σημείωσε ότι υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες καθώς σε πολλά μαθήματα δεν έχουν τα απαραίτητα διδακτικά εγχειρίδια που να είναι προσαρμοσμένα στον προγραμματισμό που έχουν, δηλαδή στη διδακτέα ύλη.

Αναφερόμενος στον εκσυγχρονισμό και στα διδακτικά εγχειρίδια της Ελλάδας, είπε ότι «θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τα υπάρχοντα διδακτικά εγχειρίδια της Ιστορίας από την Ελλάδα, να δούμε και να τα προσαρμόσουμε με τα δεδομένα και να μπουν επίσης κεφάλαια που να αφορούν την Ιστορία της Κύπρου. Ακόμη μια παράμετρος που επισημάναμε είναι ότι έχει γίνει αρκετή δουλειά στην Ελλάδα. Φαίνεται ότι ο νέος Υπουργός είναι υπέρ των καινοτομιών. Η Ελλάδα αξιοποίησε στο έπακρον τα ευρωπαϊκά κονδύλια στο παρελθόν και έχει εκσυγχρονίσει και προσαρμόσει όλα τα διδακτικά της εγχειρίδια. Νομίζω μπορούμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία στην Ιστορία, τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, που θα έπρεπε να είναι κοινά».